Spring naar inhoud
juni 2, 2015 / vlajovzw

Leerlingen 6e leerjaar baten met veel plezier kruidenierszaak Albert Heijn mee uit

Vlajo’s Talentenstage daagt leerlingen uit keuzes te maken op basis van kwaliteiten

2 juni 2015 – Leerlingen van het zesde leerjaar Vrije Basisschool Bleydenberg uit Wilsele hebben een halve dag stage gelopen bij Albert Heijn in Leuven. Ze werden uitgedaagd om in een niet-schoolse context hun talenten in te zetten. Ze hebben zelf kunnen ervaren dat heel wat leergebiedoverschrijdende vaardigheden en attitudes niet enkel op school, maar ook in het dagelijkse leven en later op de werkvloer als kwaliteiten gezien worden. Werken bij Albert Heijn was plezierig en inspirerend voor de leerlingen die zo het bedrijf, zichzelf en anderen beter leerden kennen. De twintig leerlingen hadden er ontzettend veel plezier in om samen met de medewerkers van Albert Heijn de handen uit de mouwen te steken, klanten verder te helpen en werkervaring op te doen in het echte leven.

foto 3

Ondernemingszin en ondernemerschap aanmoedigen in het onderwijs

Vlajo wil leerlingen zo vroeg mogelijk in contact brengen met de bedrijfswereld. Grondige lesvoorbereidingen gaan aan de stage vooraf. Leerlingen werken hierbij vooral rond hun eigen talenten en deze van hun klasgenoten. Ze gaan tenslotte ook op zoek naar kwaliteiten van medewerkers in het bedrijf en solliciteren voor een taak die ze graag zouden uitvoeren, aansluitend op hun kwaliteiten. Daarna gaan ze werkelijk aan de slag en worden ze bijgestaan door hun droomcoaches (medewerkers van Albert Heijn).

Vlajo’s Talentenstage komt zo tegemoet aan de basisbehoefte van erkenning en waardering. De droomcoaches valideren de talenten van de jongeren tijdens de stage. De talenten kunnen nadien opgenomen worden in het digitale talentenportfolio My Digital Me Junior. Deze tool helpt leerlingen hun zelfbeeld te verhelderen, het positief te beleven en het te toetsen aan de realiteit.

Onderwijsminister Hilde Crevits juicht het initiatief toe. Ook in haar beleidsnota gaat er veel aandacht naar het stimuleren van ondernemingszin en ondernemerschap. “Het onderwijs moet maximale kansen geven aan iedereen en elke lerende de ruimte geven om zijn of haar eigen talenten te ontdekken. Om te leren, te groeien en te ontwikkelen is een uitdagende leercontext nodig die ervoor zorgt dat ieder zijn grenzen leert kennen én ze leert verleggen. In onze snel evoluerende samenleving is het essentieel dat onderwijs competenties rond algemene vorming sterk ontwikkelt. Mensen leren niet alleen op de schoolbanken, maar ook bij het uitoefenen van hun job of vrijwilligerswerk, hun hobby’s of door zelfstudie. Momenteel worden deze competenties nog onvoldoende gevalideerd. Het is belangrijk om een duidelijke leerlijn van kleuter-tot hoger onderwijs uit te werken”, aldus Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs.

“Voor Albert Heijn was het ontzettend fijn om deze jongeren een eerste werkervaring te bezorgen en hen zelf hun talenten te laten ontdekken. Voor ons is het ontzettend belangrijk dat onze medewerkers met plezier bij ons komen werken. Want mensen die met plezier werken, zorgen voor winkels waar mensen met plezier winkelen. Hoe doen we dit? Door afwisseling, persoonlijke aandacht, openheid, positieve energie, coaching en interessante arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Een pleziergarantie zeg maar.”, zegt Peter Peels, Operationeel Manager van Albert Heijn België.

foto 1foto 2

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: