Spring naar inhoud
december 11, 2014 / vlajovzw

Studenten richten voedingsbedrijf in met smart machines en slimme software

Sensoren als opportuniteit om voedselverliezen te beperken

Roeselare, 11 december 2014 – Vijf hogeschoolstudenten bedachten in opdracht van het bedrijf Milcobel een manier om voedselverliezen bij de productie van zuivelproducten in te perken. Die opdracht hadden ze gekregen op het innovatiekamp van Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw (Vlajo), in samenwerking met RESOC/SERR Midden West-Vlaanderen en het Miummm-Vlaams Huis van de Voeding, Met dit innovatiekamp wil men studenten, die de werknemers/entrepreneurs van morgen zijn, bewust maken van het belang van innovatie en creativiteit als hoeksteen voor ondernemerschap. Dit was de tweede editie van een reeks innovatiekampen die Vlajo met verschillende bedrijfspartners dit schooljaar in Vlaanderen zal organiseren.

141210_VLAJO_200

De voedingsindustrie is de laatste jaren uitgegroeid tot de grootste industriële sector van België. Het zwaartepunt van de Belgische agrovoedingsnijverheid ligt in Midden-West-Vlaanderen, waar de sector jaar na jaar verder aan belang wint. Die groei is onlosmakelijk verbonden met het innovatieve karakter van de sector.

Tijdens dit tweedaags innovatiekamp kregen 62 studenten uit 6 Vlaamse universiteiten en hogescholen de opdracht om in gemengde teams een creatieve oplossing te bedenken voor uitdagingen geformuleerd door vier ondernemingen uit de voedingsindustrie:

Westvlees
Stelling: Hoe maak je van 120 verantwoordelijkheden een team met de neuzen in dezelfde richting, dat focust op het maximaal benutten van hun menselijk kapitaal, en hun teams zoveel mogelijk zelfsturend laten werken.

Milcobel
Stelling: Geef een 10-tal mogelijke oorzaken van voedselverliezen bij de productie van zuivelproducten. Geef mogelijke corrigerende maatregelen of oplossingen.

Mulder Natural Foods
Stelling: Werk een nieuw concept uit op basis van “ontbijt”granen voor niet-conventionele gebruiksmomenten. Zorg voor een passend verpakkingsconcept en geef het kind een mooie naam.

Ardo-Dujardin Foods
Stelling: Toepasbaarheid van drones voor veldcontroles.

De studenten werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van de peterbedrijven. Gisteren stelden de vier beste teams hun project voor aan een jury onder leiding van de directies van de vier bedrijven: Tom Vandewalle, HRM bij Westvlees; Lorenzo Werbrouck, Project Manager bij Westvlees; Jozef Mottar, QESH Director bij Milcobel; Staf Campforts, Milieucoördinator bij Milcobel; Wim Houf, CEO bij Mulder Natural Foods en Bart Ollivier, Group Technical Manager bij Ardo-Dujardin Foods.

De presentatie van het team ‘Easy-Team’ kon op de meeste appreciatie van de jury rekenen. Het team bestond uit zes personen: Sofie Moe (Voedings-en Dieetkunde – AP Hogeschool), Benoit Coussée (Business Management & Entrepreneurship – VIVES campus Kortrijk), Jana Vande Walle (Toegepaste Psychologie – VIVES campus Kortrijk), Kevin Windels (Biotechnologie – VIVES campus Roeselare) en Veerle Declercq (Voedingsmiddelentechnologie – VIVES campus Roeselare).

Ze ontwikkelden een bijzonder creatieve oplossing voor de uitdaging van Milcobel: beperk de voedselverliezen bij de productie van onze zuivelproducten. In het voedingsbedrijf van ‘Easy-Team’ streeft men naar een ‘zero waste’ door de machines uit te rusten met een sensorsysteem. De combinatie van sensoren en slimme software laat toe om afwijkende parameters in het productieproces tijdig te detecteren. Op die manier kan heel snel worden ingegrepen en kunnen productverliezen worden geminimaliseerd. “Automatisering laat ook toe om het personeel ‘slim’ in te zetten. Het werk wordt interessanter en de mensen gemotiveerder. Bij velen zal dat resulteren in een creativiteit die uitmondt in oplossingen die de rendabiliteit nog verhogen”, legt winnaar Benoit Coussée uit.

“Het meest innovatieve voorstel, zeer concreet uitgewerkt en in dat opzicht het meest realistische. Dit innovatiekamp met als thema ‘agro-food’ is een unieke ervaring voor jongeren. Ze scherpen hun innovatieve en creatieve ideeën aan, leren in team werken, komen in contact met professionals en worden ondergedompeld in de echte bedrijfswereld. Hopelijk vinden ze later ook de weg naar onze voedingsindustrie”, aldus Jozef Mottar, QESH Director van Milcobel.”

Milcobel cvba is een zuivelcoöperatie van 3.000 leden-melkveehouders, onder wie heel wat uit Oost-Vlaanderen, die 1,1 miljard liter melk per jaar ophaalt, verwerkt en commercialiseert. Milcobel produceert en verwerkt ruim een derde van het totale aantal liters melk die jaarlijks in België geproduceerd worden. Cvba Milcobel heeft tot doel als coöperatie van melkveehouders de door de melkveehouders op hun bedrijf geproduceerde melk aan te kopen, te vervoeren en activiteiten te ontwikkelen die een duurzame afzet van de melk moeten garanderen en die het mogelijk maken om een faire melkprijs te betalen. Met het oog op een verdere versterking van Milcobel is de organisatiestructuur begin dit jaar gewijzigd. www.milcobel.be


Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw (Vlajo) wil jongeren hun eigen ondernemende talenten leren ontdekken en mobiliseert hiervoor scholen en bedrijven in een win-win relatie. Dat doen wij via praktijk- en ervaringsgerichte ondernemerschapsprogramma’s. Onze focus ligt op jongeren van 2,5 tot 25 jaar, van lager tot hoger onderwijs. 99.095 schoolgaande kinderen en jongeren maken via de Vlajo programma’s kennis met ondernemend denken en doen: DROMEN, DOEN, DURVEN, DOORZETTEN. www.vlajo.org


Noot voor de redactie
– Info over Vlajo Innovatiekampen – www.vlajoinnovatiekampen.be
– Info over RESOC/SERR Midden West-Vlaanderen – www.midwest.be / www.midwest2020.be
– Info over Miummm – Vlaams Huis van de Voeding – www.miummm.be/home/

Mediacontacten
Voor meer beeldmateriaal en informatie kunt u contact opnemen met:
– Nathalie Roels – Communicatieverantwoordelijke Vlajo– 0495 29 61 27 – nathalie.roels@vlajo.org
– Karine Soete – Projectcoördinator Vlajo Innovatiekampen – 0476 58 69 76 – karine.soete@vlajo.org
– Julie Verhooghe – Stafmedewerker RESOC/SERR M.-W.-VL. – 0494 53 54 75 – julie.verhooghe@west-vlaanderen.be


Met de steun van

De oproep brugprojecten economie-onderwijs geeft via een wedstrijdprocedure steun aan samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en de bedrijfswereld die tot doel hebben het ondernemerschap bij de schoolgaande jeugd – van kleuterschool tot universiteit – te stimuleren. Daarbij moet het gaan om het tot stand brengen van nieuwe vormen van kennisuitwisseling en ligt de focus op sensibiliseringsprojecten en op het aanleren van competenties ter stimulering van de ondernemingszin. Het Agentschap Ondernemen wil met deze oproep ijveren voor meer en sterker ondernemerschap en komt daarmee tegemoet aan het beleidsaccent ‘de open ondernemer’ in het kader van Vlaanderen in Actie (ViA).
logo

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: