Spring naar inhoud
november 27, 2014 / vlajovzw

Studenten bedenken beloningssysteem voor duurzaam gedrag

Green Card geeft energiekorting in ruil voor GFT-afval

Doel, 27 november 2014 – In de Kerncentrale van Electrabel GDF SUEZ in Doel werkten 75 studenten uit 8 Vlaamse universiteiten en hogescholen 24 uur lang aan creatieve oplossingen voor de energiemarkt in 2030. Die opdracht hadden ze gekregen op het innovatiekamp van de Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo), in samenwerking met Electrabel GDF SUEZ, om jongeren bewust te maken van toekomstige energieproblemen en hun interesse in energie, wetenschap en innovatie te stimuleren. Dit is de eerste editie van een reeks innovatiekampen die Vlajo met verschillende bedrijfspartners dit schooljaar in Vlaanderen organiseert voor hoger en secundair onderwijs.

141127_VLAJO_201

De studenten werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van Electrabel GDF SUEZ. De vier beste teams stelden hun project voor aan een professionele jury. De presentatie van het team ‘BioBox’ kon op de meeste appreciatie van de jury rekenen. Het team bestond uit 4 personen: Gilles Leys (Energietechnologie – Thomas More Kempen Geel), Thomas Van Bortel (Burgelijk Ingenieur Energie – KULeuven), Pieter-Jan Rijmenants (ICT – Thomas More Kempen Geel) en Steve Bouwens (Idea & Innovation Management – Erasmus Hogeschool Brussel).

De winnaars van dit innovatiekamp bedachten een bijzonder ecologisch concept waarbij de consument GFT-afval verzamelt in een gemeentelijke of stedelijke ‘BioBox’, een soort inzamelpunt voor GFT-afval. Een milieubedrijf gespecialiseerd in afvalophaling zorgt voor het transport van dat GFT-afval naar een biogasinstallatie van een energieproducent waaruit dan biogas wordt geproduceerd. De hoeveelheid gestort afval wordt door de energieproducent omgezet in punten op een ‘milieuvriendelijke klantenkaart’. Met deze Green Card kan de consument zijn verzamelde punten inruilen voor een korting op zijn energiefactuur. “Het meest creatieve voorstel, het best uitgewerkte en in dat opzicht het meest realistische”, aldus de jury.

“Ons concept doet de consument op een innovatieve en interactieve manier omgaan met de productie en het verbruik van groene energie. Met zo’n Green Card krijgt de consument de kans om z’n milieuvriendelijke gedrag te verzilveren”, legt winnaar Steve Bouwens uit.

“De baseline van Electrabel GDF SUEZ – het is jouw energie – sluit aan bij de doelstellingen van Vlajo waarbij jongeren gestimuleerd worden hun energie te gebruiken om projecten te realiseren. Wij vinden het dan ook belangrijk om dergelijke initiatieven te ondersteunen die de ondernemende en innovatieve competenties van de toekomstige generatie aanwakkeren”, aldus Rudy Goossens, Head of Staffing Energy Europe bij Electrabel GDF SUEZ.

Bekijk hier alle foto’s

——————————————————————————————————————————————-

Met de steun van:

De oproep brugprojecten economie-onderwijs geeft via een wedstrijdprocedure steun aan samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en de bedrijfswereld die tot doel hebben het ondernemerschap bij de schoolgaande jeugd – van kleuterschool tot universiteit – te stimuleren. Daarbij moet het gaan om het tot stand brengen van nieuwe vormen van kennisuitwisseling en ligt de focus op sensibiliseringsprojecten en op het aanleren van competenties ter stimulering van de ondernemingszin. Het Agentschap Ondernemen wil met deze oproep ijveren voor meer en sterker ondernemerschap en komt daarmee tegemoet aan het beleidsaccent ‘de open ondernemer’ in het kader van Vlaanderen in Actie (ViA).

   logo

——————————————————————————————————————————————-

Electrabel GDF SUEZ is de historische producent en leverancier van energie in België, waar ze kan rekenen op meer dan een eeuw ervaring in haar vakgebieden. De onderneming is marktleider in België. Ze ontwikkelt haar activiteiten als energieproducent en -leverancier maar ook als werkgever in een geest van duurzame ontwikkeling en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vanuit de centrale positie die ze bekleedt binnen de samenleving wil de onderneming bijdragen tot het welzijn van de gemeenschappen waarin ze actief is. De hoofdbekommernis van Electrabel bestaat erin tegemoet te komen aan de behoeften van haar klanten. De onderneming speelt in op de nieuwe verwachtingen van de markt en past haar aanbod voortdurend aan. Ze streeft naar een langetermijnrelatie met haar klanten, gebaseerd op beschikbaarheid en vertrouwen, in plaats van een kortetermijnbenadering die uitsluitend prijsgeoriënteerd is. www.electrabel.be

Electrabel——————————————————————————————————————————————

Mediacontacten:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Vlaamse Jonge Ondernemingen
Nathalie Roels – Communicatieverantwoordelijke – 0495/29 61 27 – nathalie.roels@vlajo.org

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: