Spring naar inhoud
juni 13, 2014 / vlajovzw

Leercoaches uit heel Vlaanderen spelen online ondernemersspel Vlajo Challenge

Heverlee, 13 juni 2014 – Over ondernemerschap leren kan via lessen economie maar net zo goed via een online educatief spel. Als aanvulling op Vlajo Challenge, waarbij leerlingen baas worden van hun eigen virtuele winkelketen, organiseert Vlajo sinds 3 jaar de ‘Vlajo Challenge Teachers Competition’ waarin leercoaches zelf aan de beurt zijn. Van midden april tot eind mei vond een nieuwe, succesvolle editie van dit online educatief spel plaats waarbij leerkrachten secundair en docenten hoger onderwijs uit heel Vlaanderen de strijd met elkaar aangingen. De deelnemers werden elkaars concurrenten in hun missie om hun eigen onderneming in de virtuele winkelcentra ‘Teachers Trade’ en Teachers Business’ optimaal te beheren. Leercoaches Francis Vanmeenen van Leilandscholen campus Sint-Theresia Kortrijk en Evelien Vervondel van het Sint Jozefinstituut Geraardsbergen kwamen als winnaars uit de bus.

Steeds meer scholen kiezen voor toekomstgericht onderwijs: ze laten hun leerlingen verder kijken dan de randen van hun boek of de muren van hun klaslokaal. Vooruitstrevend onderwijs impliceert talentontwikkeling en een competentiegerichte manier van lesgeven. Vlajo Challenge helpt scholen om hier een eerste stap te zetten. Om de leerkrachten zo goed mogelijk voor te voorbereiden, organiseerde Vlajo naast een reeks Vlajo Challenge-workshops ook een Teachers Competition voor alle enthousiaste Vlajo Challenge leercoaches.

Elke deelnemende leercoach dacht en handelde als ondernemer in de opening en het beheer van meerdere winkels: producten aankopen, een winkel een boost bezorgen via het installeren van airco, een nieuwe kassa, met korting aankopen, reclame voeren, marktaandeel veroveren en ondertussen een lening afbetalen. De meeste ‘ondernemers’ slaagden erin om na 18 rondes hun ondernemingswaarde positief en in stijgende lijn te krijgen, waarmee de deelnemende leercoaches bewezen dat een faillissement niet aan hen besteed is. Om de twee dagen werd een ronde gespeeld, een strak tempo dus!

Francis Vanmeenen, leerkracht in Leielandschool St.Theresia in Kortrijk, winnares van winkelcentrum Teachers Trade is in de wolken met haar eerste plaats: “Ik ben zeer tevreden met de overwinning. Het was erg intensief en je moet er constant mee bezig zijn. Zelfs op vakantie. Maar het loonde de moeite en het geeft me als leercoach ook weer een beter inzicht in het spel.”

Francis Vanmeenen  web

Sylvie Renier, leerkracht in het Scheppersinstituut in Deurne, werd echt gebeten door de Vlajo Challenge-microbe: “Ik ging er helemaal voor tijdens het spel. In totaal spendeerde ik maar liefst 36 uren aan het spel en stond ik 2 keer op in het holst van de nacht om op de veiling te kopen. Ik kijk er naar uit om het spel volgend jaar met mijn leerlingen te spelen! Dankzij deze wedstrijd kan ik hen ook wat meer inzicht bijbrengen. Ik was ook heel enthousiast over het erg duidelijke competentieprofiel.”

sylvie

Laureaten
Hieronder de winnaars in de 2 verschillende categorieën van de Vlajo Challenge Teachers Competition.
De winnaar ging naar huis met een cheque ter waar de van 250 euro.
De 2e en 3e laureaat met respectievelijk 175 euro en 75 euro.

Teachers Trade
1. Francis Vanmeenen – Leilandscholen campus Sint-Theresia – Kortrijk
2. Peter D’hondt – College OLV Ten Doorn – Eeklo
3. Sabine Clymans – VTI Spijker – Hoogstraten

Teachers Business
1. Evelien Vervondel – Sint Jozefinstituut – Geraardsbergen
2. Sylvie Renier – Scheppersinstituut – Deurne
3. Evi Steurs – College Hagelstein – Sint-Katelijne-Waver

Vlajo Challenge
Serious games zijn computerspellen die gericht zijn op het werven van kennis, vaardigheden en attitudes: het onderwijs van de ¬toekomst. Vlajo Challenge behoort tot deze spellen en is dus meer dan een vrijblijvend spel. Het voornaamste doel van Vlajo Challenge is creativiteit, informatisering, techniek en ondernemingszin samenbrengen om zo het onder¬nemend gedrag van de leerlingen te stimuleren. Dit online educatief spel laat jongeren vanaf de tweede graad kennis maken met economie, inkoop en verkoop, marketing, HR en concurrentie. De leerlingen worden in hun eigen stad baas van hun eigen virtuele winkelketen en nemen het op tegen hun klas¬genoten in een spannende uitdaging. Bij het draaien van elke spelronde winkelen de klanten in de stad en gelden de courante marktprincipes. Al spelend maken ze zo kennis met zaken als een ¬winkel openen, producten aankopen, voorraad¬beheer, reclame maken, personeel aanwerven, ¬verkoopprijzen bepalen, concurrentie, winst ¬maken, lenen enzomeer.

Voor de redactie:
Info over Vlajo – www.vlajo.org
Info over Vlajo Challenge – www.vlajochallenge-info.beinfobrochure

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Vlajo
Nathalie Roels – Communicatieverantwoordelijke – 0495 29 61 27 – nathalie.roels@vlajo.org

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: