Spring naar inhoud
maart 14, 2014 / vlajovzw

Limburgse jongeren richten controlekamer van chemisch bedrijf in met smart touchscreen

Zes Limburgse leerlingen uit het vijfde en zesde jaar secundair onderwijs bedachten in opdracht van het bedrijf Chevron Philips Chemicals International een originele oplossing om controlekamers grafisch te vereenvoudigen. Het team “Out of Control” kwam als beste uit de bus van 16 teams van in totaal 100 leerlingen die deelnamen aan de Creativiteitsmarathon in Sint-Truiden. Dit is een initiatief van Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) in samenwerking met essenscia vlaanderen, de federatie van de chemische industrie, kunststoffen en life sciences en Flanders DC. Ze wil het ondernemerschap en de creativiteit bij jongeren aanwakkeren.

Creativiteitsmarathon Sint-Truiden winnaar

Vlajo organiseerde voor de vijfde keer een Creativiteitsmarathon voor jongeren van de derde graad van het secundair onderwijs. Dit was de tweede editie van een reeks die Vlajo en essenscia vlaanderen de komende twee jaar in alle Vlaamse provincies zullen organiseren. Tijdens deze tweedaagse marathon in de provincie Limburg kregen leerlingen uit 7 scholen de opdracht om in gemengde teams een creatieve oplossing te bedenken voor uitdagingen geformuleerd door vier ondernemingen uit de chemische industrie, kunststoffen en life sciences:

  • Borealis
    Wat zouden jullie doen met de laatste druppel olie?
  • BP
    Pret met PET: Welke toepassingen kunnen jullie nog meer bedenken voor PET?
  • Chevron Philips Chemicals International
    Ontwikkel creatieve ideeën om de systemen op onze schermen in de controlekamers grafisch eenvoudiger voor te stellen.
  • INEOS ChlorVinyls
    Ontwerp een campagne die de duurzaamheid van PVC benadrukt en het gebruik ervan promoot.

De leerlingen werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van de peterbedrijven. Gisteren stelden de vier beste teams hun project voor aan een jury onder leiding van weerman Frank Deboosere en de directies van de vier peterbedrijven: Lieven Stalmans (Group Manager Energy and Environment bij Borealis), Patrick Van Acker (General Manager bij BP Chembel), Benny Mermans (E/A Region General Manager bij Chevron Philips Chemicals International) en Luc Leunis (Head of Operation bij INEOS ChlorVinyls).

De presentatie van het winnend team “Out of Control” kon op de meeste appreciatie van de jury rekenen. Het team bestond uit Anila Shehu (KA Sint-Truiden), Pieter Beckers (KA Sint-Truiden), Ignace Truyen (KA Tessenderlo), Richard Cosemans (KA Diest), Jorien Daniels (St. Michiel Leopoldsburg) en Lore Decolfmaeker (St. Michiel Leopoldsburg). In de controlekamer van ‘Out of control’ is er maar plaats voor een aantal schermen: een main screen, enkele sectorscreens en een groot alarmscherm op de deur. De schermen zijn niet de gebruikelijke computerschermen, maar smart touchscreens. Volgens ‘Out of control’ is dit sneller en gebruiksvriendelijker dan de huidige apparatuur in controlekamers. Achter de schermen zit dan weer een slimme computer die onthoudt welke oplossingen er in het verleden al geweest zijn voor een bepaald probleem. Als dat probleem weer opduikt, kan de computer zelf oplossingen aanbieden. Elk probleem krijgt ook een eigen kleur, zodat het gemakkelijk te herkennen – en dus sneller op te lossen – is door de operatoren. Als er echt een groot probleem is, wordt het zwarte scherm van het ‘alarmscherm’ wit waardoor de hele ambiance van de kamer meteen verandert en er zo snel gereageerd kan worden.

“Deze Creativiteitsmarathon vormt een mooie opportuniteit om de brug te slaan tussen de bedrijfswereld en het onderwijs. De leerlingen kunnen hun creatief ei kwijt en de bedrijfswereld krijgt een podium om het jonge geweld te enthousiasmeren voor de chemische sector. We kregen vandaag een verfrissende kijk op hoe de  iPad-generatie informatie absorbeert en voorstelt”, aldus Jos Dessers, Goverment, Media & Public Relations Officer van Chevron Philips Chemicals International.

Met de steun van:
VIA_VlaInActie_Pact2020

Vlajo Innovatiekampen werd goedgekeurd als brugproject binnen de uitvoering van het Strategisch Plan STEM 2012-2020. Brugprojecten zijn projecten die “de brug slaan” tussen het onderwijs en de bedrijfswereld in Vlaanderen.
 
De oproep brugprojecten economie-onderwijs geeft via een wedstrijdprocedure steun aan samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en de bedrijfswereld die tot doel hebben het ondernemerschap bij de schoolgaande jeugd – van kleuterschool tot universiteit – te stimuleren. Daarbij moet het gaan om het tot stand brengen van nieuwe vormen van kennisuitwisseling en ligt de focus op sensibiliseringsprojecten en op het aanleren van competenties ter stimulering van de ondernemingszin. Het Agentschap Ondernemen wil met deze oproep ijveren voor meer en sterker ondernemerschap en komt daarmee tegemoet aan het beleidsaccent ‘de open ondernemer’ in het kader van Vlaanderen in Actie (ViA).

 

Foto’s

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Nathalie Roels
Communicatieverantwoordelijke
0495 29 61 27
nathalie.roels@vlajo.org

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: